مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه

تفاوت فرش ایرن وترکیه

مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه یکی از مهم ترین مسائل در خرید فرش است که بسیار مورد سوال قرار می گیرد. شاید شما در مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه سوالاتی در ذهن داشته باشید. قطعا تفاوت هایی در مواد اولیه، سبک طراحی ، بازار صادراتی میان فرش ایرانی وترکیه ای وجود دارد که شما با آگاهی از این موارد میتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

باید بدانید که از نظر کیفیت فرش، ایران اولین کشور در جهان می باشد اما از لحاظ حجم فرش، ایران بعد از ترکیه است.در حال حاضر تنها رقیب کشور ایران ، ترکیه می باشد زیرا که از لحاظ تولید فرش های مدرن نسبت به ایران سبقت گرفته است در حالی که کیفیت فرش های ماشینی ایران حرف اول را میزند.

الیاف مورد استفاده در فرش های ماشینی ایران نیز دارای کیفیت های متفاوتی است . برای مثال فرش های ماشینی ایران که در آن از الیاف اکریلیک مرغوب وبا کیفیت استفاده شده ، قطعا کیفیت بالا و دوام بیشتری هم خواهد داشت . اما اگر از الیاف اکریلیک کم کیفیت در ان ها به کار برود پرزدهی زیادی خواهد داشت. در واقع نخ های اکریلیک کم کیفیت، پرزدهی زیاد دارند و با مرور زمان دچار کوبیدگی شده، سفت و زبر می شوند .

 

فرش ماشینی در ایران به عنوان یک محصول زینتی اما ضروری برای منازل به کار می رود که هر ایرانی توقع دارد تا 10 سال بتواند از این فرش استفاده کند . فرش های ترک دارای گره ای هستند،

که به آن گره ترکی گفته می شود . علت این نامگذاری این است که در هنگام بافت ،نخ فرش را از پایه آن رد میکنند اما در فرش های ایرانی این گره ها بر روی یکدیگر ثابت می شوند و به همین دلیل هر چه بیشتر روی آن راه رفته شود ، این گره ها محکم تر می شود.

 

مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه از لحاظ مواد اولیه:

یکی از موارد مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه می توان به مواد اولیه ای که در فرش ماشینی ایران وترکیه به کار می رود اشاره کرد. مواد اولیه موجود در فرش ترکیه ای شامل ابریشم ،پشم وپنبه می باشد.اگر می خواهید درباره مواد اولیه فرش ایران بدانید می توانید مقاله انواع مواد اولیه در فرش ماشینی کدام اند ؟ را مطالعه نمائید.

 

ابریشم:

ترکیه از  معروف ترین تولید کنندگان فرش های ابریشمی است و در این زمینه فرش های مرغوبی را تولید می کند که حتی قیمت آن ها از فرش های ابریشمی در ایران هم بیشتر است. ترکیه از بزرگترین صادر کنندگان فرش ابریشم می باشد که در سال 1980 به کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و انگلستان،11 هزار متر مربع فرش ابریشم صادر کرد. این کشر از نظر تامین ابریشم هیچ کمبودی ندارد زیرا جزء کالاهای وارداتی این کشور نیست.

پشم:

از صادر کنندگان قدیمی پشم کشور ترکیه می باشد. میزان تولید پشم در این کشور بدین شرح می باشد: پشم شسته شده 33 هزار تن و پشم نشسته 60 هزار تن می باشد. برای پود استفاده از پشم رایج است . پشم قدرت کمی دارد به همین علت کمتر فرشی هست که تار آن از پشم باشد.

پنبه:

در تولید پنبه ، ترکیه از جایگاه ویژه ای در دنیا برخوردار است. مهم ترین محصول ترکیه بعد از گندم، پنبه می باشد. پنبه در مناطقی همچون مدیترانه ، آناتولی مرکزی  و جنوب شرقی تولید می شود.

سبک طراحی:

یکی دیگر از مواردی که می توان در مقایسه فرش ماشینی ایران وترکیه نام برد،سبک طراحی می باشد. فرش های ترکیه از نظر طرح ، رنگ و نوع بافت،سلیقه هر نوع مخاطبی را به خود جذب میکند. رنگ های ملایم و روشنی که در ان ها به کار رفته از بارزترین ویژگی  این فرش ها است.

البته هر چند که رنگ فرش روشن می باشد ، با این وجود تمیز نگاهداری آن کمی سخت می باشد چرا که کاملا چرک تاب است. همچنین روی آن ها طرح هایی کم رنگ نیز کار شده است.

یکی از بهترین کارهای ترک روی آن طرحی به شکل گل برجسته کار شده که برای استفاده در اتاق پذیرایی بسیار مناسب است.

همچنین که این طرح بسیار زیبا سبب شده تا شکوهمند ترین فرش محسوب شود. فرش های ایران از طرح هایی نظیر شاه عباسی، افشان، اسلیمی و… استفاده می کنند در حالی که طراحی فرش های ترک، کاملا اروپایی ومدرن می باشد. البته ناگفته نماند که در بعضی از فرش های ترک

طرح هایی از هنر ایرانیان نیز برگرفته می شود.

در فرش های ترکیه ای معروف  طرح هایی مانند : گل های هشت پر ، برگ لاله ، زنبق ، نخل و برگ های شعله ای  به کار رفته است.

پیشنهاد مطالعه : فرش خوب چه فرشی است ؟

رنگ بندی:

رنگ قرمز روناسی و زرد، رنگ اولیه مورد استفاده در فرش و رنگ ابی ،رنگ ثانویه آن می باشد که در بافت قالیچه های ترکی به کار می رود . بسیار کم پیش می آید که مجموع رنگ های به کار رفته در فرش های ترک به 10 رنگ برسد و قالیچه های آناتولی آن ها تنوع و مجموع رنگ کمتری نسبت به فرش های ایرانی دارند.

رنگ هایی که در فرش های ترکیه ای به کار می رود، از ریشه و پوست درختان ویا بیشتر گیاهان تهیه می شود.برای مثال رنگ قرمز از گیاهی به نام مادررد به دست می آید.  رنگ آبی از گیاه نیل و رنگ های صورتی، بنفش، نارنجی و نوعی قرمز دیگر را از روناس به دست می آورند. رنگ آلبالویی زیاد استفاده نمی شود زیرا رنگی وارداتی می باشد و قیمت قالیچه را بسیار گران می کند به همین دلیل کمتر از آن استفاده می شود.

از پوست گردو رنگ سبز وقهوه ای را می سازند. از پوست انار هم برای به دست آوردن رنگ های قرمز پررنگ و سیاه . همچنین از گیاهی به نام سوپرج برای رنگرزی در فرش استفاده می شود که این گیاه نیز فقط در ترکیه رشد می کند. در شرق ترکیه از رنگ های بنفش استفاده می کنند به همین علت دارای زمینه تیره تری هستند.در بخش مرکزی ترکیه رنگ پرتقالی و زرد استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه : انتخاب بهترین رنگ فرش در دکوراسیون

رنگ های موجود در فرش های ایرانی هم از الیاف گیاهی به دست می آید. برای مثال رنگ گلی از ترکیب روناس و سنگ ترش به دست می آید. برای تهیه رنگ زرد از گیاهی به نام کاه وپرک استفاده می شود. به هر حال هر رنگی که در فرش ها استفاده می شود دارای معنا و مفهومی می باشد که نشانگر احساسات و عواطف ایرانیان است که هنوز هم طراحان فرش برای نقشه ها از این رنگ ها الهام می گیرند. برای مثال :

رنگ قرمز: این رنگ زیبایی، لذت وشادی ، شجاعت را به همراه می آورد.

رنگ آبی: نمادی از قابل اطمینان و متعهد بودن

رنگ نارنجی: نمادی از فروتنی و پارسایی است.

رنگ مشکی : با وجود تیرگی،آرام بخش است.

رنگ قهوه ای : نمادی از باوری وثمردهی است.

رنگ طلایی و یا زرد: نمادی از جاه ، جبروت،بزرگی، شوکت و عظمت می باشد.

رنگ سبز: نمادی از بهار، بهشت، تازگی است.

رنگ سفید: نمادی از آرامش،صلح، پاکی است.

مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه از لحاظ بازار صادراتی:

علاقه ایرانی ها به فرش همچنان برقرار است و در کنار کفپوش های دیگر استفاده می شود و خواهان خود را دارد. به همین علت بسیاری از تولیدکنندگان پا به عرصه صادرات نگذاشته اند و فقط در بازار داخلی فعالیت دارند ترکیه بزرگترین و مهم ترین صادرات فرش ماشینی را دنیا را دارد. به طور میانگین صادرات ترکیه بدین شرح است:

29% به خاورمیانه، 24%  به اتحادیه اروپا، 13% به آمریکا، 7% به استرالیا، 11% به آسیا، 16% به آفریقا. تولید کنندگان در این کشور زیاد در روی بازار های داخلی تمرکز ندارند و به صادرات فرش ماشینی اهمیت بیشتری می دهند. در ایران در واقع بسیاری از تولیدکنندگان راه رشد وترقی را در

صادرات نمیدانند و حاضر نیستندسختی های آن را تحمل کنند .

اگر نگاهی به آمار داشته باشید متوجه میشوید که در ایران فقط 30%  فرش های ماشینی تولید شده صادر می شود در حالی که در ترکیه 83% از فرش های ماشینی صادر می شود. به طور کلی از

مزایای فرش ترک می توان به وزن مناسب، نگهداری آسان، دوام بالا و عدم پرز دهی می توان اشاره کرد. بعد از ویژگی‌های ظاهری هر فرش، کیفیت و دوام فرش مهم ترین نکته می باشد.

همان طور که اشاره کردیم کیفیت فرش های ایران با وجود طرح های سنتی نسبت به فرش های ترک بسیار بالا و درجه 1 می باشد و در کل پیشنهاد ما به شما خرید فرش ماشینی ایرانی است. اما اگر با این وجود ،تمایل برای خرید فرش ترک را دارید بهتر است فرش ترک ایرانی را خریداری کنید.یعنی به جای فرش ترکی که بافت و تولید آن در ترکیه می باشد فرش ترک ایرانی را تهیه نمائید.از مزایا فرش ترک ایرانی این است که :

  • نخ‌های ترک برای بافت این فرش‌ها از کشور ترکیه وارد می‌شوند و همچنین فرش ها توسط همان دستگاه‌های پیشرفته بلژیکی که در ترکیه وجود دارند، بافته می شود.
  • فرش ترک ایرانی  از نظر نقشه و طرح ، تمام سلیقه‌ها را پوشش داده و طرح و تنوع بسیار زیادی دارد .

پس در هنگام مقایسه فرش ماشینی ایران و ترکیه میتوان گفت بهترین انتخاب برای فرش‌های ترک، مدل های ایرانی آن است که توسط شرکت‌های داخلی معتبر بافته  و عرضه می‌شود. همچنین برای حفظ جایگاه فرش ایرانی در دنیا، لازم است تا از تمام ظرفیت واحد های تولید فرش استفاده شود و شرایط لازم مهیا شود.

پیشنهاد مطالعه :

تاریخچه تولید فرش ماشینی در کاشان

نحوه تشخیص کیفیت فرش چگونه است ؟