نحوه تشخیص فرش اصل از تقلبی چگونه است؟

نحوه تشخیص کیفت فرش

نحوه تشخیص فرش اصل از تقلبی چگونه است؟ این یسوال یکی از سوال های پرتکرار است که هر خریدار فرش قبل از خرید می‌خواهد آنرا دانسته و بلد باشد .زیرا به این ترتیب می تواند از تقلبی نبودن و میزان کیفیت فرشی که پسند کرده است خیالش راحت و آسوده باشد .  به طور کلی اگر می خواهید از کیفیت فرشی که قصد خرید آن را دارید مطمئن باشید ، باید از مشخصات فنی   ، کیفیت و قیمت روز فرش آگاهی داشته باشید تا بتوانید در هنگام خرید به درستی آنها را بررسی و مقایسه کنید . در این پست میخواهیم عوامل مهمی که در نحوه تشخیص کیفیت فرش موثر بوده را بررسی کنیم و نکات ریز و طلایی آنها را برایتان شرح دهیم با به کار گیری این اطلاعات می توانید مانند یک متخصص رفتار کرده و فرش با کیفیت و اصل را از فرش تقلبی تشخیص دهید . با ما در ادامه این پست همراه باشید .

چه عواملی در تشخیص فرش ماشینی اصل دخالت دارند ؟

 اول  )  بررسی میزان شانه و تراکم فرش

مهمترین عاملی که باید برای نحوه تشخیص کیفیت فرش آن را بررسی کنیم و آگاهی از آن  بسیار مهم است  ، میزان شانه و تراکم فرش است .

 قبل از هر چیزی نیاز است تا دو واژه  تراکم  و شانه را در فرش تعریف کنیم .

شانه فرش  : به معنی آن است که چه تعداد ریشه یا گره در یک متر مربع از عرض فرش  به کار رفته است .

تراکم فرش :  به معنی تعداد ریشه یا گره در طول یک متر مربع فرش می باشد

 فرشهای ماشینی اصل به صورت 700 ، 1000 ، 1200 و 1500 شانه معمولاً تولید می شود . ( البته در حال حاضر این شانه های رایج می باشد ) که  هرکدام از آن ها تراکم های مختلفی دارند .

اصل تراکم و شانه فرش های و با کیفیت

تعداد تراکم و شانه فرش های با کیفیت و اصلی به شرح زیر می باشند ، لطفاً آن را یادداشت کرده و یا به خاطرتان بسپارید .

 فرش ۷۰۰ شانه اصل :

این نوع فرش تراکم های مختلفی دارد مانند تراکم های 1000 ، 2250 و 3000  که قیمت‌های متفاوت و گوناگونی را برای خرید به خریدار پیشنهاد می دهد و همچنین به صورت ۸  ، ۱۰ و ۱۲ رنگ نیز عرضه می‌شود . اما تراکم فرش اصل ۷۰۰ شانه ۲۲۵۰ است و در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید .

 فرش ۱۰۰۰ شانه اصل :

 این نوع فرش دارای تراکم ۳۰۰۰ بوده و معمولاً به صورت ۸ یا ۱۰ رنگ بافته می‌شود . علاوه بر آن جنس نخی که در این فرش به کار می‌رود از نوع اکریلیک هیت ست شده می باشد .

اگر احیاناً تاکنون فرش ۱۰۰۰ شانه غیر از این مشخصات خرید کرده اید به اصل بودن آن شک کنید و صداشو هم در نیاورید . شما بگید اصله ما هم میگیم اصله .

فرش ۱۲۰۰ شانه اصل :

 فرش های ۱۲۰۰ شانه معمولاً دارای بهترین کیفیت بوده و با تراکم ۳۶۰۰ و با ۸ رنگ عرضه می شوند .  در فرش های  ۱۲۰۰ شانه اصل  ، به دلیل آنکه در آنها از نخ اکریلیک هیت ست شده استفاده شده  بدون حساسیت بوده و پرزدهی زیادی هم نخواهند داشت .

فرش ۱۵۰۰ شانه اصل :

این نوع فرش دارای تراکم ۴۵۰۰ و به‌صورت ۸ رنگ عرضه می شود .

اما سوالی که  احتمالا تا به اینجا برایتان پیش آمده این است که از خود می پرسید چگونه می توانیم درست و غلط بودن شانه و تراکم را محاسبه کنیم ؟

 برای بررسی صحت ادعای شانه و تراکم فرش توسط فروشنده کافیست از طریق فرمول های زیر اقدام کنید

 محاسبه شانه

به وسیله خط کش ، ۱۰ سانتی متر از عرض فرش را  در نظر بگیرید و تعداد ریشه های فرش را در آن ۱۰ سانت بشمارید . سپس عدد به دست آمده را ضربدر ۲ کرده و در نهایت حاصل را ضرب در ۱۰ کنید .  عددی که به دست می‌آید نشان ‌دهنده شانه فرش خواهد بود .

محاسبه تراکم

 برای بررسی تراکم نیز یک خط کش را در جهت طول فرش قرارداده و ۱۰ سانتی متر از طول فرش را اندازه گیری کنید .گره های   جداسازی شده را بشمارید سپس حاصل را ضربدر سه کنید . در انتها عدد به دست آمده را ضرب در ۱۰ کنید ، عددی که به دست می آید نشان دهنده تراکم آن فرش خواهد بود .

اگر اعداد به دست آمده با اعداد اعلام شده در شناسنامه فرش مغایرت داشته و یا کمتر بود به اصل بودن آن فرش باید شک کنید

 دوم ) بررسی نوع نخ خاب

از دیگر راه های نحوه  تشخیص کیفیت فرش  ،بررسی نخ خواب به کار رفته در فرش است . معمولاً برای نخ خاب ، تار و پود از الیاف مصنوعی استفاده می شود که رایج ترین  آنها نوع اکریلیک و پلی استر است .

برای تشخیص نخ اکریلیک هنگامی که روی سطح فرش اکریلیک دست می کشید ، دستتان به راحتی روی آن حرکت کرده و احساس چسبندگی نخ  خاب با کف دست پیش نمی آید . نخ خاب هیت ست شده آکریلیک در حین اینکه دست روی آن کشیده می‌شود ، سر هر ریشه در زیر دست به صورت دانه به دانه رد شده و درهم کلاف و پیچیده نمی شود . از طرفی دیگر نخ های آکریلیک نسبت به پلی استر حالتی نرم روشن و لطیف تر دارد .

نخ های هیت ست شده در برابر حرارت های غیر مستقیم و خشک مانند  قابلمه داغ ، کتری یا اتوی داغ مقاومت بسیار بالایی را ازخود نشان می دهد . شما می توانید از عمد این فرش‌ها را با اتوی داغ تست و آزمایش کنید .

پیشنهاد مطالعه : انواع مواد اولیه در فرش ماشینی کدام اند ؟

سوم ) بررسی برند فرش

انواع محصولاتی که در کارخانه ها و شرکت های مختلف تولید و عرضه می شوند دارای برند و لوگوی خاص همان شرکت هستند . با لوگو می توان تولید کننده فرش ماشینی را به سادگی شناخت که لوگوی شرکت به انضمام مشخصات فنی فرش در پشت آن برچسب شده است.

 چهارم ) پرهیز از فرش های طرح

 به تازگی فرش هایی در بازار موجود شده که به آن فرشهای طرح گفته می شود و رایج ترین آنها طرح ۷۰۰ شانه و طرح ۱۰۰۰ شانه  می باشد .  اما این نوع فرش ها همان فرش های ۵۰۰ شانه می باشد که طرح و نقشه های آنها نسبت به گذشته جدید تر و به روز تر شده است .

 پنجم ) فرش های تبدیلی به هیچ عنوان نخرید

 این نکته را همیشه در ذهن تان داشته باشید ، هر دستگاهی نمی تواند فرش با تراکم بالا را بافت کند . فرش های ماشینی تراکم بالا احتیاج به دستگاه‌هایی با پیشرفته ترین تکنولوژی و با دقت بالا را دارند اما این دستگاه ها بسیار گران هستند و از

 از این رو با تغییراتی که در دستگاه‌های بافت مثلاً ۵۰۰ شانه می دهند آن را تبدیل به ۷۰۰ شانه می‌کند اما متأسفانه دستگاه‌های تبدیلی می توانند فقط دقت شانه را رعایت کنند . اما در تراکم کم می‌آورند به عنوان مثال فرش ۷۰۰ شانه واقعی که باید دارای تراکم ۲۵۵۰ باشد در این دستگاه ها با تراکم ۱۵۰۰ خارج می شود.

همان طور که می‌بینید نحوه تشخیص کیفیت فرش از چندین راه مطرح شده قابل بررسی است . بررسی شانه ، تراکم ، نوع نخ به کار رفته در فرش و برند و لوگوی شرکت از جمله این موارد هستند  . تا به این جا شما می‌توانید هر فرشی را که می پسندید قبل از خرید مانند یک متخصص آن را بررسی کرده و با اطمینان خاطر برای خرید آن اقدام کنید .

 

پیشنهاد مطالعه :

فرش خوب چه فرشی است؟

تفاوت فرش سنتی با فرش مدرن و فانتزی

اگر از مطالب آموزشی این پست راضی بودید و به کارتان آمد لطفا آن را با دوستانی که می خواهند خرید فرش انجام بدهند به اشتراک بگذارید .