👌 فرش خوب چه فرشی است؟

مشخصات فرش خوب

فرش خوب چه فرشی است؟ از مهم ترین دغدغه های هر خریدار فرش است .از آنجایی که وجود فرش در منازل خانواده های ایرانی  یک نیاز مهم بوده  به همین دلیل یکی از مهمترین دغدغه های خرید وسایل و تجهیزات زندگی خرید فرش می باشد که معمولا وقت بسیار زیادی را از خانواده ها برای انتخاب نوع و طرح مورد نظرشان می گیرد . اما آیا می دانید یک فرش خوب به چه فرشی می گویند ؟ در هنگام خرید فرش باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم ؟

البته با توجه به اینکه سلیقه افراد با یکدیگر تفاوت دارد پس یک فرش خوب از نظر افراد مختلف ممکن است ویژگی های مختلفی داشته باشد ، بنابراین ما قصد داریم در این مطلب تمام معیارها و ویژگی های مهم و تاثیر گذار را در انتخاب یک فرش خوب برایتان شرح دهیم .  لطفا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فرش خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

همان طور که بیان نمودیم یک فرش خوب بنابه سلیقه افراد دارای ویژگی های متفاوتی است ، اما مهمترین و بارزترین ویژگی های فرش که در هنگام خرید باید آن ها را  در نظر داشته باشیم تا تحت تاثیر ( بعضی ) حرف های  گمراه کننده فروشندگان قرار نگیریم را برایتان در زیر شرح می دهیم .

از لحاظ اقتصادی به صرفه بودن

اگر به دنبال فرش خوب و با کیفیت اما با سطح بودجه پایینی هستید به شما فرش های 700 شانه را پیشنهاد می کنیم . زیرا این فرش ها نسبت به فرش های 1000 ، 1200 و 1500 شانه رایج در بازار از بازه قیمتی مناسب تری برخوردار می باشند.

دقت داشته باشید که ارزان بودن فرش 700 شانه دلیلی بر بی کیفیت بودن این نوع فرش نیست ، بلکه تراکم و شانه این فرش نسبت به دیگر فرش ها کمتر است .

از جهتی دیگر به دلیل اینکه ضخامت این نوع فرش نسبت به دیگر فرش های با تراکم بالاتر موجود در بازار بیشتر است ، در نتیجه طول عمر مفید بیشتری برای شما نسبت به دیگر فرش ها خواهد داشت . از جهتی دیگر به دلیل ضخامت بالایی که این نوع فرش دارد برای مکان های پر رفت و آمد می تواند بسیار مناسب و مفید باشد .

به طور خلاصه ، افرادی که می خواهند از لحاظ هزینه مالی و اقتصادی فرشی با طول عمر بلند مدت برای خود خرید کنند و آن را در مکان هایی پر رفت و آمد مانند پذیرایی  خانه خود بیاندازند می توانند از فرش های 700 شانه به عنوان گزینه های خرید استفاده کنند .

فرش خوب باید زیبایی داشته باشد

اگر جز افرادی هستید که محدودیت مالی ندارید و به دنبال طرح و نقشی زیبا می گردید می توانید از فرش های 1000 ، 1200 و 1500 شانه دیدن نمایید . این فرش ها نسبت به فرش 700 شانه تراکم بالایی دارند و هرچه تعداد شانه ها بالاتر می رود فرشی که مشاهده می کنید بیشتر شبیه به فرش دستبافت خواهد بود . به همین دلیل به آن ها فرش های طرح دستبافت می گویند .

اگر می خواهید یک فرش زیبا با هزینه مناسب داشته باشید پیشنهاد می کنیم در این دسته به سراغ فرش های 1000 و 1200 شانه بروید اما اگر به دنبال یک فرش زینتی دستبافت گونه  می گردید ، آنگاه پیشنهاد ما به شما فرش های 1500 شانه خواهند بود .

بیان این نکته می تواند خالی از لطف نباشد ، فرش های 1200 و 1500 شانه ضخامت کمتری نسبت به فرش های 700 شانه دارند به همین دلیل در زمستان به راحتی سرما را از خود عبور می دهند و نباید برای این گونه فرش ها توقع حفظ گرما را داشت.

اهمیت مکان قرار گرفتن فرش

از دیگر پارامترهایی که در خرید فرش باید به آن دقت زیادی داشته باشید این است که فرش مورد نظرتان را در چه مکانی می خواهید استفاده کنید ؟

فرشی که برای اتاق پذیرایی یا ناهار خوری شلوغ  و پر رفت و آمد  استفاده می شود باید این قابلیت را داشته باشد که پا خوری زیادی داشته باشد و از آن بتوان برای بلند مدت استفاده کرد . منظور از پا خور بودن فرش آن است که هنگامی که رفت و آمد زیادی روی فرش انجام شود ، دانه های نخ فرش حالت ایستادگی خود را از دست نداده و در اصطلاح  (( له)) نشوند .

مثلا برای آشپزخانه می توانید به عنوان کف پوش از گلیم استفاده کنید ، زیرا فرش زود به زود کثیف شده و استفاده آن در آشپزخانه تعداد دفعات شست و شوی آن را بالاتر خواهد برد  ، ولی گلیم نسبت به فرش هم شست و شوی راحتی دارد و هم کثیفی ها را در خود دیرتر آشکار می کند .

برای اتاق های خواب می توانید به سراغ فرش های فانتزی و جدید بروید تا احساس خوب و آرامش بخشی را به شما القا کند حتی می توانید برای زیبا سازی هرچه بیشتر اتاق های خواب منزل از تابلو فرش هم استفاده کنید .

در انتخاب فرش برای اتاق های کودک و فرزندان کوچک باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید زیرا پوست و بدن فرزندان کوچک نسبت به بزرگتر ها حساسیت بیشتری دارد به همین دلیل اولا باید این گونه فرش ها ضد حساسیت باشند و از طرفی دیگر در عین حال که طرح کودک و مناسب خردسال انتخاب می کنید باید طرح و رنگ بندی که انتخاب می کنید به گونه ای باشد که دیرتر کثیفی ها را در خود نشان دهد .

همین طور اگر در خانه  کودک یا حیوانات خانگی  دارید و یا اعضای خانواده تان افرادی ورزشکار هستند بهتر است فرشی که انتخاب می کنید طرحی شلوغ  و تیره رنگ داشته باشد زیرا در این گونه نقشه ها تشخیص کثیفی ها و لکه ها روی فرش راحت نخواهد بود .

شرایط و سبک  زندگی

از دیگر ملاک های انتخاب فرش خوب برای منازل ، شرایط و سبک زندگی حاکم  خانواده است . اگر خانواده علاقه زیادی به سبک مدرن و جدید دارند مسلما انتخاب طرح های اسلیمی در فرش می تواند مناسب نباشد زیرا خلاف سبک زندگی خانواده می باشد . برای این خانواده ها فرش های ایرانی جدید با طرح ترک می تواند بسیار مناسب و مورد پسندشان باشد .

در طرف مقابل اگر طرفدار طرح های اصیل ایرانی هستید و به نقوش سنتی علاقه زیادی دارید می توانید فرش  با طرح های اسلیمی ، شکارگاه ، شاه عباسی و … را در نظر داشته باشید .

تعداد اعضای خانواده

اگر تعداد اعضای خانواده شما بالا  و رفت و آمد داخل خانه زیاد است در صورت انتخاب فرش با رنگ بندی روشن و با نقوشی خلوت شما را خیلی زود از خریدتان منصرف خواهد کرد . در این خانواده ها بهتر است فرش هایی با نقوش شلوغ و با رنگ بندی تیره بیشتر مد نظر داشته باشید  .

اما اگر خانواده ای کم جمعیت دارید و زیاد اهل شلوغی و مهمانی نیستید می توانید از فرش های با نقشه های خلوت و با رنگ بندی روشن استفاده کنید زیرا رنگ های روشن فرش باعث القای حس شادابی و نشاط در افراد خانواده می شود .

در نظر داشتن ابعاد فضا

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که در هنگام خرید و انتخاب فرش باید ابعاد فضایی که برای آن می خواهید فرش تهیه کنید را به خوبی بدانید و در حافظه داشته باشید.

اگر می خواهید فضای اتاق و پذیرایی را بزرگتر از آنچه که هست نشان دهید بهتر است فرشی انتخاب کنید که از ابعاد اتاق شما کوچکتر باشد . با این کار با یک تیر چند هدف را می زنید. اولا دیگر فرش زیر مبل ها نرفته و برای تمیز کردن فرش نیاز به جابه جایی لوازم سنگین خانه را نخواهید داشت و همین طور با این کار تمام فضای خانه را فرش پوشش نخواهد داد .

فرش هایی که برای اتاق خواب انتخاب می کنید نیز باید با ابعاد و اندازه های تخت خواب و نحوه قرار گیری فرش در کنار تخت متناسب باشد پس توصیه می کنیم اول نحوه قرارگیری فرش را در ذهنتان تصور کنید و سپس به سراغ خرید بروید.

کیفیت مواد به کار رفته

جنس و کیفیت الیافی که در تولید فرش به کار رفته باید برایتان بسیار مهم باشد زیرا می خواهید برای طولانی مدت از فرشی که خرید می کنید استفاده کنید . نخ هایی که در فرش ها به کار می رود انواع متفاوتی دارند مانند : پلی استر ، پلی گروپلین ، نخ نایلون و نخ آکریلیک .

هیت ست و فریز دو نوع متفاوت فرایندی است که روی نخ انجام می شود . نخی که فریز باشد یعنی سرمادهی کرده اند و نخی که هیت ست باشد یعنی به آن گرمادهی کرده اند.  برخی از فروشندگان به اشتباه می گویند فرش فریز و فرش هیت ست که باید اعلام کنیم ما فرش هیت ست و فریز نداریم.

اگر فرشی خرید می کنید که نخ فریز شده در آن به کار رفته است این را بدانید در صورت پا خور شدن زیاد فرش به سرعت نخ های فرش حالت افتاده به خود گرفته و مانند این است که له شده است . مثال اگر فرش زیر مبل باشد یا صندلی برای طولانی مدت روی آن قرار داشته باشد بعد از جابه جایی صندلی خواهید جای پایه های صندلی روی فرش به حالت له شده قرار گرفته است.  در فرش های فریز این له شدگی برای همیشه باقی خواهد ماند .

اما فرشی که در آن نخ هیت ست شده به کار رفته باشد معمولا افتادگی  دانه های نخ را نداشته و یا با استفاده طولانی مدت این اتفاق پیدا رخ خواهد داد .

بهترین نخ موجود برای فرش نخ آکریلیک هیت ست شده می باشد  که در نتیجه باعث می شود فرش خوب با کیفیتی در اختیار داشته باشید .

ازدیگر ویژگی های نخ هیت ست شده می توان به مقاومت در برابر گرما و نور خوشید ، ضد حساسیت و همچنین عدم پرزدهی آن اشاره نمود .

به طور کلی فرش خوب به فرشی می گویند که :

  1. از نظر کاربرد در فضای مورد نظر خریدار تناسب های لازم را داشته باشد .
  2. بتواند نظر و سلیقه شخصی که آن را می خرد را به خود جلب کند .
  3. با دکوراسیون و تم رنگی لوازم خانه هماهنگی مورد نظر صاحب خانه را داشته باشد.
  4. مواد با کیفیت در تولید آن استفاده شده باشد.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه تولید فرش ماشینی در کاشان📚