انواع مواد اولیه در فرش ماشینی کدام اند؟

مواد اولیه به کار رفته در فرش ماشینی

انواع مواد اولیه در فرش ماشینی کدام اند؟ مهمترین سوالی است که باید پاسخ آن را در هنگام خرید فرش بدانیم. برای تولید هر محصولی نیاز به مواد اولیه است.برای تولید فرش ماشینی نیز ، نیاز به مواد اولیه ای برای بافت فرش می باشد. کیفیت مواد اولیه در تولید نهایی محصولات مهم است به خصوص که آن محصول فرش ماشینی باشد. شاید تا به حال برای شما هم این سوال پیش امده باشد که انواع مواد اولیه در فرش ماشینی ، از چه جنسی می تواند باشد ؟ برای تولید فرش ماشینی از الیاف متفاوتی با توجه به نخ خاب ( نخ رنگ ) ،نخ تار و پود استفاده می شود. ممکن است حتی درباره نحوه تشخیص فرش دارای نخ اکریلیک از فرش پلی استر ؟ ویا شناختن پلی استر فیلامنت در فرش سوالاتی داشته باشید که با مطالعه این مقاله به جوابتان خواهید رسید.

نخ خاب فرش چیست؟

یکی از انواع مواد اولیه در فرش ماشینی نخ خاب می باشد که به  نخ هایی که روی سطح فرش را می پوشاند ، گفته می شود. الیافی که در خاب فرش مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای دوام ومقاومت بالا و همچنین خاصیت برگشت پذیری بالا در برابر پاخور بودن فرش را داشته باشد.

در تولید نخ خاب فرش ماشینی  ،از انواع مختلفی استفاده می شود مانند: پلی استر،اکریلیک، ترکیبی از پلی استر و اکریلیک،نخ BCF و پلی استر فیلامنت که به آن ابریشم مصنوعی نیز گفته می شود.

 

نخ اکریلیک

الیاف اکریلیک مرغوب ترین نوع از الیاف می باشد که به پشم طبیعی شباهت بسیار زیادی دارد به حدی که تشخیص این دو فرش از یکدیگر کار مشکلی است. همچنین این نوع فرش اکثر خصوصیات فرش پشمی را هم دارد .

از مزایا این نوع فرش می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. الیاف اکریلیک باعث می شود فرش دوام بالایی را داشته باشد.علاوه بر این سبب ماندگاری آن در برابر پاخوردن ، شست وشو و تغییر رنگ در فرش خواهد شد.
  2. قیمت این نوع فرش ها در مقایسه با فرش های پشمی نیز ارزان تر می باشد.

از معایب این نوع فرش این است که در برابر گرما و سرما مقاومت خوبی ندارند و پرزدهی فراوانی دارند. اما این معایب در فرش پشمی مشاهده نمی شود.

پلی استر

مواد پلیمری الیاف پلی استر را تشکیل می دهد. این نوع فرش نیز مزایایی دارند مانند:

  1. دارای رنگ های متنوعی هستند.همین ویژگی سبب شده تا این فرش ها از رنگ و لعاب بهتری برخوردار باشند و زیبایی وجلوه ی بیشتری را از خود نمایان سازند.
  2. قیمت این الیاف از نخ پشم و ابریشم بسیار مناسب تر است.تنوع در رنگ های به کاررفته در این نوع فرش ها درخشندگی و زیبایی بی نظیری را در فرش ایجاد می کند که هر چشمی را به خود خیره می کند.
  3. به دلیل پیوستگی این نوع فرش ها سبب شده تا پرزدهی نداشته باشد.از همین رو این نوع فرش برای افرادی که آلرژی و یا حساسیت دارند توصیه می شود.
  4. جذب رطوبت در فرش پلی استر نسبت به اکریلیک پایین می باشد.
  5. از معایب این نوع الیاف می توان به این موارد اشاره نمود:
  6. این نوع فرش ها به مواد شوینده ای که در ان ها از الکل استفاده شده بسیار حساس می باشند و با گذشت زمان در اثر شست وشو رنگ اصلی خود را تغییر می دهند.
  7. در تولیدفرش ماشینی، الیاف پلی استری که استفاده می شود بسیار نازک و ظریف می باشد و باعث دوام وماندگاری کمتر ان نسبت به فرش اکریلیک می شود.
  8. برای مکان های پر رفت وآمد این نوع فرش توصیه نمی شود زیرا دوام بالا وبرگشت پذیری مناسبی ندارد ، به همین دلیل با گذشت زمان فرش سفت می شود که به اصطلاح به آن کوبیدگی فرش هم می گویند.
  9. این فرش ها با شست وشوی زیاد حالت اولیه خود را از دست می دهند به همین دلیل قابلیت شست وشوی زیاد را ندارند.
  10. همانطور که در قسمت های قبلی اشاره شد ، به دلیل دوام وماندگاری پایین این نوع فرش،اگر اشیایی مثل پایه مبل و یا صندلی روی آن قرار بگیرد،اثر آن روی فرش به جا می ماند.

پیشنهاد مطالعه : فرش خوب چه فرشی است ؟

پلی استر فیلامنت

این نوع نخ در انواع مختلف زیر انداز ها، موکت ها ، کفپوش ها، روفرشی و رو مبلی ها ، گلیم فرش ها از این نوع نخ استفاده شده است.

در صنعت نساجی از الیافی مصنوعی  همچون پلی استر فیلامنت هم استفاده می شود.

این نوع نخ ها حجیم هستند به همین دلیل خاصیت فنری ندارند.

این نوع نخ ها کارایی بالایی دارند و ماده اولیه ان ها پلی پروپیلن است.

بعد از پلی استر وپنبه سومین الیاف مهمی که در صنعت نساجی استفاده می شد الیاف پلی پروپیلن است.

این نوع نخ ها در دمای بین 180 تا 220 درجه ذوب می شود و نخ های فیلامنت را به وجود می اورند  با کنار هم قرار دادن این الیاف  ، ساخت نخ به پایان می رسد.

مزایای این نوع فرش بدین شرح می باشد:

  1. در برابر گرما و سرما از مقاومت خوبی برخوردار است.
  2. مقاومت بالا در برابر نور غیر مستقیم دارد.
  3. در اثر شست وشوی زیاد ، رنگ وحالت اولیه خود را از دست نمی دهد.
  4. در اثر شست و شو با مواد شیمیایی بسیار مقاوم است زیرا که خودش از مواد شیمیایی تولید شده است.
  5. پرزدهی ندارد.
  6. براق ودرخشنده و چشمگیر است.

نخ تار در فرش چیست؟

یکی دیگر از انواع مواد اولیه در فرش ماشینی نخ تار یا نخ چله است که قسمتی از فرش می باشد و مقاومت و استحکام فرش را در جهت طول ایجاد می کند. برای فرش های ماشینی از الیافی همچون پلی استر و پنبه وگاهی ترکیبی از هر دو اینها که رواج بیشتری دارد ، استفاده می شود. در واقع 55% از پلی استر در این نوع فرش استفاده می شود.

در اثر شست وشو و یا رطوبت در فرش های ماشینی که در ان ها پنبه به کار رفته موجب جمع شدن فرش می شود.

نخ پود در فرش چیست؟

از انواع مواد اولیه در فرش ماشینی می توان به نخ پود که وظیفه  نگهداری نخ خاب در فرش را دارد ، اشاره کرد . این نوع نخ سبب استحکام فرش در جهت عرضی می شود و معمولا از جنس پنبه ، پلی استر و نخی به نام جوت می باشد.

نخ جوت

 یک نخ منحصر بفرد برای  پود فرش ماشینی، نخ جوت می باشد که دارای ویژگی های زیر است :

  1. این نوع نخ سبب ازدیاد طول در فرش شده تا پارگی کم شود. یعنی میزان جمع شدن فرش از جهت عرض فرش به حداقل  رسد .
  2. در برابر عوامل بیولوژیکی مانند کپک، قارچ، بید و… مقاوم می باشد.
  3. جذب رطوبت بالا سبب شده تا ریشه های موجود در خاب فرش مقاوم تر شوند.
  4. قیمت ارزان تر نسبت به سایر الیاف مثل پشم وپنبه
  5. زمخت بودن این نوع نخ باعث جلوگیری از چروک شدن فرش در جهت عرضی می شود.

چگونه فرش اکریلیک را از پلی استر تشخیص دهیم؟

  1. سرِ نخ های الیاف اکریلیک واضح و درشت و به اصطلاح دانه اناری می باشند که با مشاهده دقیق می توان به این ویژگی پی برد.
  2. قیمت فرش پلی استر نسبت به اکریلیک ارزان تر است.
  3. الیاف اکریلیک نسبت به پلی استر دارای مقاومت و دوام بالایی در برابر نور و گرما می باشد به حدی که می توانید یک اتوی داغ را به مدت 30 ثانیه در روی فرش قرار دهید،بدون اینکه هیچ آسیبی به فرش برسد.

چگونه فرش اکریلیک را از پلی استر فیلامنت تشخیص دهیم؟

  1. جذب رطوبت در فرش های پلی استر فیلامنت نسبت به فرش های اکرولیک کمتر است.
  2. الیاف پلی استر فیلامنت الیافی هستند که در داخل کشور تولید شده اند اما الیاف اکریلیک

وارداتی می باشند .

  1. دمای نرم شدن فرش های اکرولیک کمتر از فرش های پلی استر فلامینت است.زیرا پلی استر فیلامنت از مواد پلاستیکی  وغیر طبیعی ساخته شده است.
  2. الیاف پلی استر فیلامنت فاقد پرزدهی می باشند در صورتی که الیاف اکریلیک تا مدتی بعد از خرید نیز پرزهی دارند.
  3. درخشندگی وزیبایی فرش های پلی استر فیلامنت از اکریلیک بشتر است.
  4. ثبات رنگ در فرش های اکریلیک بالاتر از فرش های پلی استر فیلامنت می باشد.
  5. حالت تاب آوری که به آن خاصیت ارتجاعی و برگشت به حالت اولیه هم می گویند در فرش های اکرولیک بیشتر از فرش های پلی استر فیلامنت است. ناگفته نماند که برگشت پذیری فرش های پلی استری در حد فرش های ابریشم است.
  6. یک نکته جالبی که وجود دارد این است که در نخ تار و پود ودر نخ خاب از الیاف پلی استر فیلامنت استفاده می شود اما از الیاف اکرولیک فقط در نخ خاب استفاده می شود.
  7. الیاف اکرولیک در مقایسه با الیاف پلی استر فیلامنت گران تر هستند.

هنگام خرید فرش های ماشینی باید به برچسبی که در پشت فرش زده شده و به شناسنامه فرش معروف است دقت نمایید تا متوجه بشوید الیاف مصرفی در آن چه نخ ها والیاف هایی است .چرا که که جنس فرش و کیفیت آن به الیاف و مواد اولیه ای که در ان به کار رفته بستگی دارد. در واقع هر الیافی دارای مزایا و معایبی می باشد که شما با اطلاع از کیفیت ونوع مواد اولیه ای که در فرش ماشینی به کار رفته ، می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : تاریخچه تولید فرش ماشینی در کاشان